Friday, 14 December 2012

Singgang Ikan Toman


Assalamualaikum kawan-kawan....
Jika entri yang sebelum ini Cik Ah ada menceritakan tentang ikan-ikan yang sering dijadikan menu hidangan, kali ini Cik Ah nak kong satu resepi berkaitan dengan ikan air tawar… Seperti yang dijanjikan tu..SINGGANG IKAN TOMAN..(^_^)…..

Tapi…..Sebelum tu nak ceritalah sedikit tentang ikan yang Cik Ah guna sebagai bahan utama dalam hidangan ni..

Ikan toman merupakan ikan yang sama spesis dengan ikan haruan… Khasiat-khasiatnya juga sama seperti ikan haruan..  Ikan ini merupakan ikan air tawar yang hidup di sungai…

Ada yang tak kenal dengan ikan toman ke??????
ish...ish...ish....
Nampak samakan dengan ikan haruan?
Tapi cuba perhatikan dekat atas belakangnya...Ikan toman ia ada tompok-tompok hitam putih...

Kalau dulu, selalu je dapat makan ikan-ikan air tawar sebab ayah selalu pergi memancing.. Tapi sekarang ni dah jarang sangat…Kalau nak makan pun mesti pergi beli dekat pasar… Kadang-kadang yang jual dekat pasar tak segar…. Rasanya pun mesti tak best…huhuhuhu

Punyalah lama mengidam nak makan ikan ni....Nasib baik ada kawan kita ni..... HAWARI.....Kalau kawan-kawan nak tahu, kami selalu je dapat ikan hasil tangkapan dia pergi mancing....Rumah kamilah yang jadi sasarannya...Hehehehe...

Resepi ni Cik Ah masak ala-ala macam Bonda Maziah buat dekat rumah....Tapi rasa memang tak boleh nak lawan bonda la....Sifulah katakan....


Inilah bahan-bahannya....

2 ekor ikan toman (sederhana saiz/1kg)- kerat 6
3 cm lengkuas- dihiris
2 cm kunyit hidup- dihiris
3 keping asam
2 ulas bawang putih – dihiris hlus
2 biji bawang merah – dihiris halus
4 biji cili padi- diketuk
3 tangkai daun kesum
5 gm garam (kurang masin tambah lagi okey.....)
Sedikit bahan perasa
Air secukupnya

Cara menyediakan :
  1. Masukkan air kedalam periuk sehingga paras ½ periuk..
  2. Masukkan ikan dan biarkan ia mendidih.
  3. Masukkan asam keping, lengkuas, kunyit hidup, bawang merah, bawang putih dan cili padi serta daun kesum.
  4. Biarkan ia mendidih lagi dalam 5-10 minit. Perasakan.
  5. Sedia untuk dihidangkan.

Yummy...yummy.....
Selamat mencuba....(^_^)....


##################
Khuzaimah

No comments:

Post a Comment