Monday 24 December 2012

Budu


Assalamualaikum dan Salam Perak Aman Jaya……

Tidak ternilai sumber proteinnya,
Rasanya enak sedap tidak terperi,
Sungguh laris jika dijualnya,
Itulah Budu nama diberi.

Wah-wah....Berpantun pula Cik Ah ni.......(^_^).......
Rasanya kawan-kawan sudah boleh mengagak tajuk apa yang akan dikarang pada entri kali ini....Tidak lain tidak bukan ialah BUDU......Kalau sebut je pasal budu mesti kawan dapat membayangkan negeri-negeri pantai timur terutamanya negeri Kelantan dan juga Terengganu. 

Seperti yang diketahui, Kelantan dan Terengganu memang kaya dengan hasil tangkapan lautnya. Jadi tidak hairanlah budu banyak terdapat di kawasan negeri tersebut.  Budu ialah sejenis pekasam iaitu pati ikan bilis.  Dan ia merupakan sumber protein yang tinggi kepada tubuh badan.  Budu terjadi adalah akibat daripada proses di mana ikan bilis bersama-sama dengan garam diperam sehingga menjadi hancur dan berpati.  Kemudian hampas tulang akan diasingkan dan melalui proses pembungkus dan seterusnya dipasarkan.  Budu seringkali dihidangkan dengan perahan limau nipis dan cili untuk dimakan bersama-sama ulam-ulaman serta ikan bakar.  Jika di kampung-kampung, budu menjadi menu utama kerana ia mampu membangkitkan selera makan terutamanya golongan orang tua.  Lebih enak jika budu dicampurkan bersama-sama dengan tempoyak dan dimakan bersama ulam-ulaman. 




Antara jenama budu di pasaran

Pati Ikan Bilis

Cap limau nipis

Cap Ketereh

Sos Bilis

Khasiat Budu
Walaupun budu merupakan pati ikan, namun ia mempunyai khasiatnya yang tersendiri.  Ahli pemakanan Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New  Zealand dan Jerman pernah membuat kajian dan telah menemui bukti yang menyatakan bahawa budu menpunyai khasiat yang baik.  Antaranya ialah (sumber wikipedia) :
  • Mempunyai glutathione iaitu bahan antioksidan yang dapat mengeluarkan toxic dalam badan.
  • Dapat meningkatkan daya tahan badan sehingga dapat mengawal penyakit yang merbahaya seperti kanser.
  • Dapat mengawal radikal bebas dan menghalang proses penuaan.
  • Dapat mencegah penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis dan juga kanser.
  • Budu juga mempunyai zat antibakteria untuk mengelakkan cirit-birit (diarrhoea), penurun kolestrol darah, mencegah penyakit jantung dan juga hipertensi.
  • Memilik zat gizi yang mudah dicerna, diserap dan dimanfaati oleh tubuh badan.
  • Ia juga mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita diarrhoea kronik.
  • Dapat meningkatkan IQ kepada sesiapa sahaja yang memakannya kerana mempunyai sel-sel otak dan mengukuhkan ikatan antara neutron-neutron serta menguatkan neutron yang lemah.
  • Budu juga dapa membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa iaitu penyebab kepada gejala flatulensi dan masalah kembung perut bagi kanak-kanan dan orang dewasa.
  • Mempunyai vitamin larut air iaitu B kompleks dan vitamin larut lemak iaitu vitamin A, D, E dan K.

Walaupun budu mempunyai banyak kelebihan, namun ia masih mempunyai kelemahan-kelemahan tertentu.  Antaranya ialah :
·        Oleh sebab budu adalah pati ikan, ia menyebabkab baunya agak kuat dan kurang disenangi oleh orang ramai.
·        Kandungan asid urik yang tinggi dan tidak sesuai untuk pesaikt gaut, kencing manis, jerawat batu, darah tinggi, barah payudara dan keguguran rambut yang kronik.

Budu boleh dimakan dengan pelbagai cara

Budu & Tempoyak

Budu & Mangga muda

Budu & bawang serta cili

Bagi mereka yang mengemari budu dan sukar untuk mendapatkannya, anda boleh membuatnya sendiri di rumah.  Di sini Cik Ah ingin berkongsi resepi membuat budu kepada kawan-kawan...(sumber encik google)

Cara Membuat Budu
Bahan-bahan
1 kg ikan bilis
Garam kasar secukupnya
Segenggam asam jawa (isi sahaja)
Nisan/gula melaka/manisan
Air secukupnya

Cara-cara 
  1. Ikan bilis dibersihkan dan toskan.
  2. Bahagikan garam kepada 5 bahagian.Taburkan bahagian pertama garam di dasar bekas. Ratakan (bekas untuk memerap budu). Seeloknya pakai bekas tembikar/porselin.
  3. Gaulkan ikan bilis dengan asam jawa sampai rata. Bahagikan kepada 4 bahagian.
  4. Masukkan nisan/gula melaka dan gaul rata.
  5. Taburkan ikan bilis di atas lapisan garam dalam bekas tadi.
  6. Kemudian taburkan pula selapis garam lagi di atas ikan bilis pula. Buat hingga habis.
  7. Buat berlapis-lapis sehingga akhirnya lapisan garam. Isi air hingga penuh.
  8. Tutup permukaan bekas dengan kain kasa (lampin bayi pun boleh). Biarkan kain ini tegang di permukaan mulut bekas. Sebelum ditutup botol tersebut taburkan garam terlebih dahulu ( bagi mengelakkan lalat bertelur).
  9. Kemudian tutup bekas ini dengan penutupnya dengan ketat.
  10. Simpan di tempat gelap selama 1 bulan atau hingga semua nya hancur. Jangan dedah kepada cahaya atau udara luar kerana ini boleh mengakibatkan budu berulat. Sesekali jenguklah hasilnya. Kacau jika ia masih tidak hancur.  
  11. Bila semuanya sudah hancur, tapiskan pati budu ini dan gunalah seperti biasa. Simpan dalam peti sejuk.

Diharapkan. Selepas membaca entri kali ini, ramai kawan-kawan Cik Ah memilih untuk makan budu.  Rugi jika tidak mencubanya. Walaupun baunya kurang enak, namun khasiatnya amat bergunakan kepada tubuh badan kita.


~~~~Selamat mencuba~~~~
.........(^_^).........


################
Khuzaimah

2 comments:

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete