Monday 24 December 2012

Kuih Kaswi



STUDY WEEK yang indah.. orang lain balik kampong, saya bekerja keras untuk menyiapkan tesis saya dan suasana di tanjung malim amat lah sunyi dan sepi seperti tiada penghuni.. cheeewah! Bersastera la pula.. teringatnya saya dekat kampong halaman yang jauh dimata dekat dihati.. kalau mak saya ada di tanjung malim, tentu dia akan sediakan kuih kaswi untuk saya. Saya kempunan nak makan..  oh ya.. lupa nak bagitahu, hari ini saya ingin berkongsi resepi kuih kaswi yang amat sedap ni..

Bahan-bahan
Bahan A :
  • 2 cawan/350g gula merah
  • 1 cawan /240g gula pasir
  • 1 cawan /450ml air
  • 2 helai daun pandan

Bahan B :
  • 1 1/2 cawan / 190g tepung gandum
  • 1 cawan/ 120g  tepung ubi
  • 2 cawan / 900 ml air
  • 1 sudu makan pewarna coklat

Bahan C :
  • kelapa parut yang telah digaul dengan garam secukup rasa
Cara-cara
  1. Satukan semua bahan A dalam periuk kecil dan didih kan atas api yang sederhana sehingga semua larut. Selepas itu,tapis dan sejukkan
  2. Campurkan BAHAN B dalam satu bekas, kacau rata dengan wisk atau masukkan ke dalam blender dan blender sampai semua bahan sebati
  3. Satukan Bahan A dan Bahan B yang telah diproses tadi. Kacau rata dan tapis ke dalam Loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak masak.
  4. Kukus  40- 45 minit sampai kuihnya masak.
*balut tutup kukus dengan kitchen towel. Jika selepas 4minit tardapat air pada permukaan kuij, letakkan paper towel yang baru dan biar air terserap. Angkat perlahan hingga kering. Pastikan kuih betul-betul sejuk kemudian baru dipotong.
  1. Dihidangkan bersama kelapa yang telah digaul bersama garam

inilah rupanya kuih kaswi by pakcik google

Rindu nya kat kampong halaman.. kat sini susah lah nak dapatkan kuih ni.. kawan-kawan jangan upa cuba buat tau.. boleh dimakan waktu sarapan mahupun minum petang

Selamat mencuba!


~ UZMIRA NADIA~

No comments:

Post a Comment