Sunday 23 December 2012

Nangka Muda Dengan Daging



Asyik letak resepi makanan kegemaran anak aje. Haihh.. apa kata hari ini kita belajar masakan kegemaran mak saya.. walaupun saya tak berapa gemarkan tapi tak salah kita belajar kan? Sebab mak kita dah selalu gembirakan kita, sekali sekala kita gembirakan mereka dengan menyediakan masakan kegemaran mereka. Ohh ye.. apa makanan kegemaran mak saya? Nangka muda dengan daging... J jom tengok resepinya kwan-kawan. Nanti boleh cuba masak untuk mak dan ayah kawan-kawan.. orang-orang veteran memang suka makanan macam ni J

Bahan-Bahan
1.    2 paket nangka muda yang sudah dipotong
2.    5 tangkai cili api - tumbuk
3.    1 ½ biji kelapa - ambil santannya
4.    1cm kunyit
5.    1 batang serai –dititik
6.    4 sudu makan kerisik
7.    200 gm daging
8.    Garam secukup rasa

Cara-Cara
1.    Buang bahagian tengah nangka muda dan rebus dengan sedikit belacan. Toskan.
2.    Potong kecil daging dan rebus sehingga empuk. Toskan.
3.    Masukkan daging,cili api, serai, kunyit, kerisik, santan dan garam kedalam periuk.
4.    Masak sehingga mendidih, kemudian masukkan nangka
5.    Kacau sehingga masak, rasa garam dan kepedasannya. Boleh tambah cili jika ingin pedas.



Senang je kan? Saya memang suka menyediakan masakan yang senang dan cepat dimasak. Saya kan bakal wanita bekerjaya. Sudah tentulah mahukan masakan yang senang dan cepat tetapi sedap.. jangan lupa cuba ye kawan-kawan.. J

Gambar di atas adalah ihsan pak cik Google, Tq.. :)


By: Waddiah J

No comments:

Post a Comment