Friday, 21 December 2012

Cik Mek Molek


kenal tak penyanyi yang suka pakai baju bling-bling gitu?? kenal? siapa?siapa? Haaa.. pandai pun anak-anak murid cikgu Wawa.. tentulah Dato' M Daud Kilau..lagu apa dah yang best dia nyanyi tu?? ye betul.. Cik Mek Molek.. 

video


aip.. aipp.. aipp..  hari ni cikgu bukan nak ajar bergelek ye, tapi nak ajar buat kuih Cik Mek Molek.. 

ni kuihnya ..




jom tengok resepinya ya J

Bahan-bahannya:

1. 600g ubi keledek
2. 270-280g tepung gandum
3. 80g gula
4. Garam secukupnya
5. Minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya:

1. Rebus keledek hingga empuk dan lecek hingga hancur.
2. Bila keledek agak suam, campurkan dengan tepung gandum dan garam. Uli menjadi doh yang lembut.
3. Bahagikan adunan kepada bebola kecil. Ambil satu bebola, leperkan dan bubuh sedikit gula dan tutup kembali. Bentukkan seperti buah kana dan goreng dalam minyak yang panas sehingga kekuningan.


Okey.. senangkan? Kan? Kan? Ehehe.. dah pandai buat cik mek molek kan?? Apa lagiiiii.. jom nyanyi lagu Cik Mek Molek.. J



Oh! Ho! Ho! Kalau mata dan bertentang mata..
Hati didalam bagai nak gila.Heh!

Pertama kali ku melihat..Wajah si dia
Pertemuan bermula di taman sekebun bunga
Situlah hai mulanya…Berjumpa.. Bertentangan mata

Mulai dari saat itu.. Hatiku tetanya-tanya
Siapakah geragan si Cantik jelita
Kelipan hai matanya.. Hinggakan aku..Terpesona

Apabila namanya..Ditanya dia masam
Namun begitu..Jelingannya..Aku faham
Senyumlah senyumlah..Ah! Ha!..Cek mek molek

Hai puas juga aku..Bertanyakan Namanya
Namun begitu dia tetap..Bina tak bina..Aku diam campur geram
Dia senyum lantas Tanganku di pegang.


Waddiah J

No comments:

Post a Comment