Monday 24 December 2012

Acar Rampai

Assalamualaikum dan Salam Perak Aman Jaya..

Entri saya pada kali ini ingin saya kongsikan kepada anda mengenai 1 menu kegemaran saya yang dihasilkan oleh Mak saya. Apakah menu tersebut? Menu ni ramai sudah ketahuinya. Pada minggu lepas semasa saya dalam amali memasak, saya berpeluang untuk memasak menu ini tetapi resepinya agak lain sedikit dengan masakan mak saya apabila saya lihat gambar dalam menu yang diberikan memang lain. Saya pun berkata-kata lah di dalam hati ni " apa fasal acar rampai ni warnanya tak merah macam mak buat". Jadi semasa dalam kekalutan kawan-kawan saya sibuk mengambil bahan-bahan untuk memasak, saya pula curi-curi peluang untuk menalifon mak di kampung untuk menanyakan resepi acar rampai versi mak. Tapi sayang.. Saya agak ragu-ragu ye untuk memasak acar rampai versi mak tanpa mak disisi saya. Takut kawan-kawan pelik pula lihat acar rampai saya nanti. Tapi tidak mengapa resepi yang sahih sudah berada di tangan saya. Hehehe...
                       


                      
                                           lobak merah                                          kacang buncis
                                                   
                                                             
                                                                              timun

Di atas adalah bahan-bahan utama dalam resepi acar rampai. Selalunya kalau mak nak buat resepi ni pembantunya adalah sayalah. Jadi tugas saya kenalah potong ketiga-tiga sayur ni. Cara memotongnya kenalah dipotong memanjang. Tapi jangan terlalu pendek dan jangan pula terlalu panjang. Nanti tercekik pula orang memakannya.Kalau terlalu pendek kata mak nanti tak cantik. Ok lah saya teruskan saja ke bahan-bahan yang lain dan cara memasak ye. Diharapkan anda mencubanya. Jadi sila ambil pen dan kertas untuk salin resepi ini.

Bahan-bahan utama 

  • 1 biji lobak merah - dipotong memanjang
  • 1 biji timun - dipotong memanjang
  • 200 gm kacang buncis -dipotong memanjang
  • 4 biji bawang merah - dibelah dua
  • 4 ulas bawang putih
  • 4 biji cili hijau - dipotong memanjang

Bahan-bahan untuk menumis

  • 1 biji bawang merah - dihiris halus
  • 1 ulas bawang putih -dihiris halus
  • 2 sudu besar cili kering yang telah dikisar
  • 1/2 sudu besar serbuk kari daging - dibancuhkan dengan sedikit air untuk dijadikan pes
  • 1 sudu sos cili
  • 1/2 sudu besar biji sawi
  • 1 sudu cuka
  • garam dan gula secukup rasa
Hiasan 
  • sedikit bijan - disangai terlebih dahulu
Cara-cara
  1. Setelah bahan-bahan utama dipotong, rendamkan sementara bahan-bahan tersebut dengan air kapur selama 15 minit. Kemudian toskan
  2. Panaskan kuali dan tumiskan biji sawi, bawang merah, bawang putih sehingga naik bau. Kemudian masukkan cili kering yang telah dikisar dan pes kari sehingga pecah minyak.
  3. Kemudian masukkan sos cili, cuka, gula dan garam, Suaikan rasa. Masak hingga mendidih.
  4. Masukkan bahan-bahan utama tadi ke dalam kuali dan gaulkan rata.
  5. Setelah siap angkat dan taburkan sedikit bijan. 


Ate...ape mengkome tunggu lagi...meh le cuba!!!(maaf ye sebab guna bahasa orang kuala)

~UZMIRA NADIA ZAMBRI~

sumber gambar daripada google


No comments:

Post a Comment