Sunday 23 December 2012

Masak Tempoyak Pucuk Ubi Campur


eh.. tetiba je gambar?? sabar-sabar.. nanti saya cerita ye.. nampak macam tak sedap, tapi bila rasa.. marveless you!

Okey. Nak buat pengakuan.. saya tak suka makan sayur!.. what?? Sayur hijau?? Ohhh scary! Saya bukan popaye the sailorman yang kena makan bayam untuk kuat. No no jo.. not me.. disebabkan saya ni bukan penggemar sayur yang tegar. So mak saya masakkan saya masakan masakan ini supaya anak gadisnya yang takut sayur ni makan sayur. Baikkan mak saya. J jom tengok sayur kegemaran saya yang sudah tentu berasaskan TEMPOYAK. Hahahaha. Gelak dulu boleh?? Kenapa? Sebab tempoyak lagi.. J dah nama suka makan tempoyak kan..

Bahan-Bahan
1.    1 cekak besar pucuk ubi, celur sekejap dan toskan – dihiris halus
2.    1 ikat pegaga - dihiris halus
3.    4 batang serai - dihiris halus
4.    4 helai daun kunyit - dihiris halus
5.    4 papan petai - buang kulit dan potong dua
6.    10 biji cili api – ditumbuk
7.    1 cawan ikan bilis kasar - dibelah dua
8.    1 ½ cawan tempoyak
9.    5 cawan santan
10. 1 sudu teh serbuk kunyit / boleh guna kunyit hidup yang ditumbuk
11. Garam secukup rasa

Cara-Cara
1.    Masukkan semua bahan didalam kuali
2.    Kacau sehingga pekat
3.    Rasa garam dan kepedasannya. Boleh tambah cili jika mahukan lagi pedas
4.    Apabila masak dan pekat, angkat dan hidangkan

Thanks Pakcik Google ku sayang 



Apa la... semua resepi senang-senang je.. ish ish ish.. ruginya kalau tak cuba.. sedapnya.. ya ampun.. makan dengan nasi panas-panas. Tak jeling lauk lain dah. Cukup lah dengan masak tempoyk pucuk ubi campur ni.. mak saya cakap, kawan-kawan boleh campur je dengan apa jua jenis ulam-ulaman yang lain. Dalam resepi ada petaikan?kalau mak saya masak, tak letak petai. Sebab saya  tak suka makan petai. J so apa lagi. Sila la cuba J

Waddiah J

No comments:

Post a Comment