Monday 24 December 2012

Disebabkan ular, timun pahit. Betul ke?

Assalamualaikum dan Salam Perak Aman Jaya..

Anda pernah tak dengar kata orang-orang dulu kalau timun yang kita makan tu pahit mungkin disebabkan ular lalu atas batas atau pun ular menjalar di pokok timun. Aduhhhh.... Geli pula saya dengar kalau bab-bab ular ni. Kalau lah betul dikerana ular, hebat betul ular kan.

Akan tetapi setelah saya mencari dari sumber internet barulah saya tahu kenapa timun boleh menjadi pahit. Kalau mengikut saintis dan pakar-pakar pertanian, kepahitan timun adalah disebabkan sebatian organik yang dipanggil cucurbitacin. Timun yang mempunyai kepekatan cucurbitacin yang tinggi menyebabkan timun menjadi semakin pahit.

Jadi anda sudah tahukan apakah sebabnya timun menjadi pahit. Untuk mengelakkan timun menjadi pahit, saya ada 1 tips bagaimana  untuk menghilangkan rasa pahit pada timun.


Caranya adalah, anda potong hujung timun. Kemudian gosok-gosokkan bahagian yang telah dipotong dengan hujung timun yang telah dipotong, gosok diantara satu sama lain sehingg getahnya terkeluar. InsyaALLAH timun yang anda makan tidak lagi pahit. Tetapi jika masih pahit eloklah dicicah bersama-sama sambal belacan. Dan pahit itu adalah ubat untuk diri anda. Selamat mencuba :)


~UZMIRA NADIA ZAMBRI~

sumber daripada google

No comments:

Post a Comment