Monday 19 November 2012

GEODUCK CLAM

Assalammualaikum & Salam Perak Aman Jaya


Pernahkah anda melihat spesis haiwan ini? Mesti tidak pernahkan....Ok lah...Ini adalah Goeduck Clam atau dalam bahasa melayunya adalah Siput Belalai...Agak anehkan bentuk dan rupanya. Sebenarnya saya pun pertama kali melihat siput spesis ini.. Saya tahu pun semasa saya menonton Master Chef Malaysia Musim 2. Selalunya kalau di Malaysia haiwan kerang-kerangan nampak kecil je kan. Tetapi jika di negara Kanada dan Amerika, siput belalai adalah spesis kerangan yang agak terkenal disana. Mari kita kenali Siput belalai dengan lebih mendalam lagi.


Nama melayu : Siput Belalai
Nama Inggeris : Geoduck Clam
Nama Saintifik : Panopea generosa
Keluarga : Hiatellidae
Habitat : Air masin dan lumpur.
Saiz : 15 cm - 20 cm
Berat : 7.5 kg
Boleh ditemui di : Sekitar Pantai Pasifik Amerika dan Kanada

Sekarang anda sudah mengenali serba sedikit mengenai Siput Belalai kan. Jadi, jikalau ada pergi ke hotel-hotel mewah atau berpeluang melancong ke Amerika dan Kanada tidaklah anda berasa terkejut dengan spesis ini. Dan sedikit lagi info tentang Siput Belalai ini adalah haiwan ini boleh hidup 169 tahun. Wowww...Lama juga kan jangka hayat haiwan spesis ini.


  
Beginilah aktiviti mencari dan menangkap Siput Belalai @ Geoduck Clam. Habitat Siput Belalai memang terdapat di air masin dan di dalam lumpur. Anda boleh lihat sendiri bagaimana susahnya mencari dan menangkapnya hinggakan penangkap Siput Belalai membenamkan dirinya di dalam lumpur.

Begitulah serba sedikit info mengenai Siput Belalai @ Geoduck Clam. Diharapkan anda gembira dengan info ini. Sekian Terima Kasih :)



Nukilan : Uzmira Nadia Zambri :)

No comments:

Post a Comment