Friday 19 October 2012

~ Minggu Ketiga Amali Masakan~

Assalamualaikum dan selamat sejahtera sahabat blogger dan pembaca sekalian..

Pertama sekali, terima kasih kerana sudi singgah di blog kami yang simple ni.. nanti jangan lupa tinggalkan komen anda ye.

Emm sedar tak sedar minggu ni dah masuk amali yang ketiga bagi kursus yang kami ambil ni.. Sepatutnya pada minggu ni kami akan memasak makanan bertemakan menu set, tetapi disebabkan masalah yang tidak dapat dielakkan jadi kami meneruskannya dengan masakan yang bertemakan Kuih Muih Manis.. Manis pn manis la.. macam orang yang tulis blog ni..hehe.. Ok,fine! Mcm orang yang tengah baca entri ni.. (bagi can la..huhu)

Menu yang kami dapat pada minggu ini adalah Bubur Pulut Hitam dan Kuih Bakar Pandan.. Sumber utama yang digunakan untuk menyediakan bubur pulut hitam adalah beras pulut hitam dan santan manakala sumber bagi kuih bakar pandan pula adalah tepung gandum, santan dan daun pandan..

Sebelum tu, saya ingin bertanya kepada anda. Pernah tak anda tengok pokok beras pulut hitam??
Tak pernah ek?hehe.. Sama la kita.. Di sini saya ingin kongsikan dengan anda pokok beras pulut hitam..

Pulut hitam merupakan sejenis padi pulut yang ditanam di negara kita untuk kegunaan masyarakat tempatan untuk dibuat bubur pulut hitam, kuih muih dan sebagai makanan kesihatan.. Pokoknya sama macam pokok padi biasa cuma warna agak kehitaman.

Pokok pulut hitam
Bagi menu yang kedua adalah kuih bakar pandan. Semua orang dah tau pokok pandan macam mana kan.. Tak perlu tunjuk pun pun tak pe kot. Biasanya mak-mak kita ada tanam pokok pandan kat belakang rumah.  Kalau tak tanam sendiri pun, jiran-jiran mesti ada tanam kan. Bila nak guna, minta sikit dengan jiran.. Alaa..macam tak biasa pulak dia..btl tak? hehe. Nanti bila dah siap masak tu, hulur-hulur la sikit kat jiran.. Lain kali boleh minta daun pandan lagi..hihihi

Penyediaan menu untuk minggu ini agak mudah kerana bahan-bahan yang digunakan  ringkas dan tidak banyak. Banyak ilmu baru yang kami dapat setiap kali datang ke kelas amali. Dalam menyediakan apa-apa menu pun, apa yang penting kaedah dan teknik yang kita gunakan. Walaupun bahan dan sukatan yang digunakan adalah betul, kadang-kadang hasil yang diperolehi tidak seperti yang kita harapkan. Jadi, perkara yang utama dalam proses pembelajaran adalah rujuk pada orang yang lebih arif. Kalau dalam kelas amali kami sape lagi kalau bukan Puan Saedahtinnur..terima kasih ye puan..

Untuk amali kali ni, banyak betul makanan manis yang masuk ke dalam perut kami. Dah temanya pun kuih muih manis kan. Bertambah manis la muka kami lepas ni. Jangan sampai kena kencing manis sudahlah ye..hehe. Bayangkan semuanya ada 9 unit dan setiap unit akan masak 2 menu. Macam-macam ada.. Ada bubur jagung, bubur kacang hijau, bubur caca, kuih lapis, kuih cara dan macam-macam lagi.. Part makan-makan tu yang best..

Macam biasa, setiap kali ada masak-masak maka akan ada sesi penilaian markah daripada rakan-rakan dan pensyarah. Terima kasih ye kawan-kawan untuk pujian dan teguran membina yang diberikan. Nanti minggu depan kita masak sama-sama lagi k.

Hidangan kami pada minggu ini:
Bubur Pulut Hitam dan Kuih Bakar Pandan


No comments:

Post a Comment