Friday 12 October 2012

~Minggu Kedua Amali Masakan~

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

     Entri kali ini adalah berkaitan dengan amali masakan kami yang ke-2 iaitu makanan berasaskan beras dan produk nasi. Setelah dibuat undian, menu yang kami dapat untuk minggu ini adalah Nasi Kerabu dan iringan.
Sebelum itu, mari kita lihat serba sedikit info berkaitan dengan nasi kerabu.

     Nasi kerabu merupakan hidangan nasi yang asalnya berwarna kebiruan dan biasanya dimakan dengan ikan kering atau ayam goreng, keropok, budu dan ulam-ulaman lain. Warna biru yang terhasil adalah berasal daripada bunga telang. Mungkin ramai di antara anda yang pernah melihat bunga telang tetapi tidak tahu bahawa bunga tersebut yang digunakan dalam menyediakan nasi kerabu. Disebabkan kesukaran untuk mendapatkan bunga ini, ada yang menyediakan nasi putih sahaja atau nasi kerabu kuning yang dimasak menggunakan kunyit.

     Anda tau tak bagaimana cara untuk menggunakan bunga telang dalam masakan? Di sini saya ingin kongsikan dengan anda kaedah untuk mendapatkan warna biru daripada bunga telang. Bunga telang dikeringkan di bawah matahari dan disimpan. Apabila anda ingin menggunakannya, rendam bunga tersebut dalam air dan perahkannya bagi mengeluarkan warna biru. Mudah kan?

     Nasi kerabu sangat popular di negeri pantai timur seperti Kelantan dan Terengganu.Walau bagaimanapun, sekarang ini nasi kerabu boleh didapati di seluruh negara dan bukan orang yang berasal dari pantai timur sahaja yang tahu menyediakan hidangan ini. Anda pun mesti tahu kan?

Inilah rupa bunga telang, biasanya tumbuh  meliar macam tu je
(kalau anda perasan la)
     Selain nasi kerabu yang berwarna biru tu, terdapat beberapa lagi aksesori sampingan sebagai pelengkap hidangan yang kami sediakan iaitu sambal tumis, serunding kelapa, daging bakar, telur masin, keropok goreng dan ulam-ulaman. Untuk membuat nasi kerabu kali ini, kami tidak menggunakan bunga telang tetapi menggunakan pewarna biru sahaja. 

     Sambal tumis pula, kami ubahsuai daripada resepi asal yang diberikan. Santan kelapa dimasak terlebih dahulu bersama asam keping sehingga menggelegak (pastikan santan sentiasa dikacau untuk elak daripada berketul), kemudian barulah kami masukkan bahan-bahan kisar. Kemudian, barulah kami perasakan dengan garam dan gula.

     Proses menyediakan nasi kerabu agak rumit kerana ia menggunakan banyak bahan. Walau bagaimanapun, berkat kerjasama yang diberikan oleh setiap ahli kumpulan akhirnya kami dapat siapkan nasi kerabu lebih awal dari masa yang diberikan. Terubat rindu pada kampung halaman bila dapat menikmati nasi kerabu ni. 

inilah nasi kerabu yang kami sediakan pada minggu ini.

     Seperti biasa selepas selesai menghias hidangan, maka makanan kami akan dinilai oleh pensyarah dan rakan-rakan. Kami juga berpeluang untuk menilai hidangan rakan daripada unit lain berdasarkan faktor tata sajian, food presentation, rasa dan tekstur makanan. 

Chef yang bertanggungjawab menyediakan nasi kerabu


     Untuk mendapatkan resepi penuh nasi kerabu ini, nantikan entri kami yang seterusnya.. bye..

No comments:

Post a Comment