Friday 5 October 2012

MOH MAKAN-MAKAN DI KUALE

Assalamualaikum & salam 1 malaysia ye kawan-kawan....

saya pasti lagi yakin ramai kawan-kawan kita yang ambil kesempatan untuk balik kampung pada hujung-hujung minggu ini kan....emmm...kalau dah ada di kampung sudah semestinya kita nak makan masakan air tangan dari mak@bonda@mama@mummy@umi dan sewaktu dengan ye lah kan..tapi yang sedihnya kan minggu ini saya tidak berkesempatan untuk balik kampung. tapi.....tidak semestinya saya lupakan bonda saya yang tercinta..tiba-tiba saya teringat satu masakan istimewa dari bonda saya iaitu "GULAI KEMAHANG". kalau di perak terutamanya di Kuala Kangsar memang gulai kemahang ini sangat famous. kalau nak rasa mari le ke Kuala Kangsar.

sebenarnya gulai kemahang ini lebih dikenali sebagai gulai keladi. kalau nak masaknya kena la basuh betul-betul dan masaknya pun kena betul caranya. kalau tidak diikut caranya yang betul alamatnya "menggaru anok tekok le kome" kata orang kuale...dah nama pun keladi jadi ada la sifat kegatalan pada tumbuhan tersebut bukan dari orang yang makannya...hehehehe... tapi setakat ini bila mak saya masak tak ada la rasa gatal-gatal anak tekak...cewahhh...promot lebih pula ye...


kemahang ni merupakan sejenis tumbuhan keladi yang biasanya akan ditemui di tepi-tepi sungai, di tepi sawah dan di kawasan paya yang terbiar. tumbuhan ini juga merupakan tumbuhan yang tumbuh secara semula jadi iaitu tumbuh liar di kawasan yang lembab. tapi kalau nak masak gulai kemahang ni anda janganlah ambil daun yang dah terbuka penuh tu cuma ambil yang pucuknya sahaja.
ni la pucuk kemahang @ pucuk keladi

bila sudah masak begini la rupanya

jadi kalau kawan-kawan rasa nak mencuba makan mari la singgah ke kuala kangsar. tapi kalau nak mencuba buat sendiri di rumah nanti saya cuba dapatkan resepi gulai kemahang ni dari bonda saya ye..saya bagi resepi  yang standard tau supaya nanti gulai kemahang anda itu sama dengan orang perak buat...hehheehe... jadi TUNGGU ye..teruskan setia bersama kami di blog ni...
MASJID UBUDIAH KUALA KANGSAR.
wassalam:)


No comments:

Post a Comment