Thursday 4 October 2012

~ Minggu Pertama Amali Masakan ~

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

    Hari ni merupakan hari pertama kami memasak untuk semester ini... Perasaan kami? Em.. sangat excited kerana sudah lama tidak menunjukkan bakat yang ada.hehe.. Berbakat ke? Sebenarnya kami tidak sabar untuk memasak bersama kawan-kawan tersayang, memakai uniform yang sama, melihat telatah mereka yang sering mencuit hati, bergurau senda, berkongsi makanan dan macam-macam lagi. Saya percaya kawan-kawan pun merasakan perkara yang sama kan.. Saat memasak bersama kawan-kawan adalah waktu yang sangat menyeronokkan dan merupakan pengalaman yang tidak akan dilupakan sampai bila-bila. Sedih pulak rasanya bila memikirkan kami sekarang dah semester akhir. ='( Gonna miss u guys.. Emm sempat lagi nak touching2 kat sini ye..

   Ok la, untuk minggu ini menu yang kami dapat ialah makanan India iaitu Mee Goreng Mamak dan Samosa Daging. Ini merupakan pertama kali kami menyediakan menu ini. Bukan maknanya kami tak pernah masak mee ye. Tapi untuk mee goreng mamak, ini adalah pertama kali begitu juga dengan samosa daging. Bunyinya macam tak la susah sangat tapi memandangkan terdapat 9 kumpulan yang akan memasak, so kami akan cuba buat yang terbaik kerana kawan-kawan kami ni semuanya terer memasak..jangan tak tau ye. 

    Setelah bertungkus lumus mengambil bahan (siap berebut-rebut lagi..hehe. sori la kalau ada yang terlanggar bahu, terpijak kasut ye), kami ke unit masing-masing untuk penyediaan bahan (Mise-en Place). Sekarang tibalah masa yang ditunggu-tunggu. Jeng jeng jeng.. Cooking time !! Kami diperuntukkan masa selama 3 jam untuk memasak 2 menu tersebut. Aspek kebersihan sangat ditekankan semasa penyediaan hidangan sama ada kebersihan diri, bahan makanan dan unit. Dalam menyediakan menu tersebut, kerjasama ahli kumpulan sangat penting supaya dapat menepati masa. Bak kata Wonderpets, 'Apaa yang 
pentinggg..kerjaaasama' (pastikan intonasi anda betul ye,hehe). 


                                   
   Tengah khusyuk memasak, tiba-tiba terdengar suara  "kamu ada lagi masa setengah jam untuk menyiapkan hidangan" hehehe.. Masing-masing dah mula gelabah nak menyiapkan hidangan. Kami dah rasa macam kami masuk program Master Chef je.huhu...Suara siapakah? Of course la suara lecturer kami yang comel itu.. Akhirnya berkat tunjuk ajar pensyarah, kerjasama ahli kumpulan dan kawan-kawan yang lain maka siaplah hidangan kami...  Mee Goreng Mamak dan Samosa Daging!!!




    Apabila tiba waktu penilaian, setiap ahli unit diminta menilai unit rakan di samping penilaian daripada pensyarah. Unit kami juga tidak terkecuali. Pelbagai teguran membina dan juga pujian diberikan terhadap masakan masing-masing. Kami kemudiannya berkesempatan untuk merasa masakan daripada unit lain.. Emm..semuanya berjaya menunjukkan kehebatan masing-masing.. Sedap.. Cayalah korang!


Inilah hidangan yang telah siap kami sediakan..




No comments:

Post a Comment