Saturday 29 September 2012

Asal Usul Masakan Thailand


Masakan Thailand lebih dikenali dengan makanan yang pedas. Keseimbangan, perincian dan kepelbagain adalah penting dengan masakan Thailand. Masakan Thailand dikenali dengan keseimbangan lima perisa asas dalam setiap hidangan atau makanan keseluruhan: pedas, masan, manis, masin, dan pahit.

Makanan Thailand biasnya terdiri dari sama ada satu hidangan ataupun nasi (khao dalam Bahasa Thai) dengan banyak hidangan saling melengkapi dihidang concurrently dan dikongsi oleh semua. Ia adalah kelazman untuk menghidang hidangan daripada adanya tetamu di sebuah meja.

Makanan Thailand terkenal dengan empat masakan serantau iaitu empat negara rantau; Utara, Timur Laut, Tengah dan Selatan, dimana setiap masakan berkongsikan makanan yang menyerupai makanan yang bersal dari Negara jiran seperti Burma, Loas (Utara), Kemboja dan Vietnam (Timur) serta Malaysia (Selatan)

Ada juga Thai Royal Cuisine yang dapat mengesan sejarahnya makanan istana kerajaan Ayutthaya (1351-1767 CE). Kehalusannya, teknik-teknik masakan dan kegunaan ramuannya adalah dari pengaruh hebat pada masakan tanah datar Thailand Tengah.

Contoh hidangan masakan Thailand

 Som Tam Thai


Pad Thai Kung


Tom Yam


Pulut Mangga



No comments:

Post a Comment