Saturday 29 September 2012

Perancangan Minggu Pertama (20 September 2012)


Masa yang ditunggu oleh kami semua.. Perancangan menu time~~
Dah lama betul tak berkenduri bersama-sama rakan sekelas.  Pada tarikh berkenaan kami diberi menu untuk persediaan sesi amali yang pertama kami.  Masakan yang bakal kami sediakan pada minggu akan datang adalah Snek & Makanan Berasaskan Mee.  Seronok-seronok~~~.. (^_^)..

Kumpulan kami a.k.a Unit 8 akan menyediakan makanan yang berasal dari India iaitu Samosa dan juga Mee Goreng Mamak.
Di sini saya sediakan sedikit info berkenaan dengan Menu yang kami akan sediakan..

Samosa
Samosa ialah sejenis pastry yang digoreng atau dibakar dan mempunyai inti didalamnya.  Intinya selalunya diperbuat daripada kambing atau ayam yang dicampurkan bersama-sama dengan bawang, rempah ratus, kacang dan sebagainya.  Mempunyai saiz, bentuk berbeza-beza dan konsistan serta mempunyai tiga versi.Kebiasaanya, di Negara India,  samosa sering dihidangkan bersama-sama dengan chutney.  Snek ini sangat popular di Benua India, Asia Tenggara, Asia Tengah dan Asia Barat Daya, Semenanjung Arab, Mediterranean, Afrika Utara dan juga Afrika Selatan.

Makanan snek ini diperkatakan berasal dari Asia Tengah sebelum abad ke-10 dan diperkenalkan ke anak-anak Benua India pada abad ke-13 oleh pedangan dari kawasan Asia Tengah.  Pengembara dan penjelajah pada abad ke-14 yang bernama Ibnu Battutah menjelaskan bahawa makanan yang dimakannya di Istana Muhammad bin Tughlug, bernama samushak atau sambusak, kue pai kecil yang diisi dengan daging cincang, kacang badam, kacang pistasio, kacang walnut, dan disajikan sebelum hidangan ketiga iaitu pulao

Di sini saya paparkan gambar-gambar yang sempat disnapkan semasa penerangan perancangan kerja dijalankan.
Pembahagian menu bagi setiap unit by Puan Ida


sedia berada di unit masing-masing


kenal pasti rempah ratus


cutlery & tableware @ china


  Penyajian cara Cina by Christine


Tata saji Cina


Tata saji Melayu







No comments:

Post a Comment